Voimisteluliitolta uudet lasten voimistelun linjaukset

18.9.2023

Suomen Voimisteluliitto julkaisi viimeviikolla uuden lasten voimistelun linjauksen, josta uutisoitiin myös mediassa. Uusi linjaus on mielestämme todella tarpeen ja korostaa jo useissa seuroissa hyväksi havaittuja käytäntöjä.

Linjauksen pääkohtina ovat lasten oikeuksien vahvistaminen ja ohjaus kohti lapsilähtöisempää valmennuskulttuuria. Linjauksen viisi pääkohtaa ovat:
1. Laadukkaan lasten voimistelun edellytyksenä on lapsilähtöinen ohjaus ja valmennus. Voimistelussa toteutamme seuraavia lasten voimistelun linjauksen pääkohtia.

2. Luomme turvallisen harjoitusilmapiirin ja toimintaympäristön.
Tarjoamme osallisuuden ja vaikuttamisen mahdollisuuksia lapsille.

3.Edistämme lasten liikunnan iloa ja mielekkyyttä sekä vahvistamme autonomiaa ja pitkän aikavälin kehittymistä (liikunnalliseen elämäntapaan kasvaminen).

4. Mahdollistamme monipuolisen ja leikkisän lasten urheilukulttuurin.

5. Huomioimme lasten kasvun, kehityksen, terveyden ja hyvinvoinnin lajikulttuurissamme -tavoitteena hyvinvoivat ja itseensä uskovat harrastajat. Lapsen hyvinvoinnin ja terveyden tulee aina olla kilpailumenestystä tärkeämpää.

Linjauksessa on myös nostettu esiin monia muita tärkeitä aihealueita, kuten osallisuutta, vastuullisuutta ja turvallisen tilan periaatteet

Linjauksen mukainen toiminta kuuluu osaksi modernin urheiluseuran toimintaa, ja olemme todella iloisia, että näihin teemoihin on panostettu näkyvästi myös liiton tasolla.

Linjauksen löydät kokonaisuudessaan täältä