Tietoa meistä

Kotkan Kiri ry on vuonna 1935 perustettu yleisseura, jonka lajeihin kuuluu tällä hetkellä voimistelu (voimistelujaosto), jalkapallo (jalkapallojaosto) ja kuntokiekkoilu (jääkiekkojaosto).

Voimistelujaosto tarjoaa liikunnallista harrastus- ja järjestötoimintaa. Perusarvonamme on tarjota kaikille tasapuolinen mahdollisuus toimia liikunnallisen harrastuksen parissa. Seuramme toimintaan ovat tervetulleita kaikki voimistelusta kiinnostuneet innokkaat lapset ja nuoret, taustasta tai taitotasosta riippumatta. Haluamme tarjota jokaiselle mahdollisuuden kehittyä ja menestyä omalla tasollaan.

Voimistelujaoston toiminta painottuu joukkuevoimisteluun. Tavoitteemme on tarjota laadukasta ja monipuolista liikuntaa lapsille ja nuorille. Haluamme tarjota mahdollisuuden sekä harraste- että kilpavoimisteluun sekä tytöille että pojille. Kotkan Kirin voimistelijat osallistuvat valtakunnallisiin kilpailuihin ja Stara-tapahtumiin. Voimistelujaosto mahdollistaa halukkaille valmentajille osallistumisen voimisteluliiton koulutuksiin.

Joukkuevoimistelu on perinteisen suomalaisen naisvoimistelun kilpailumuoto. Joukkuevoimistelussa musiikki ja monipuoliset liikesarjat muodostavat taiteellisen kokonaisuuden.

Joukkuevoimistelussa kilpaillaan joukkueena, johon kuuluu kilpailusarjasta riippuen vähintään viisi tai kuusi voimistelijaa. Kaikilla alle 12-vuotiailla voimistelijoilla on mahdollisuus esiintyä Stara-tapahtumilla vapaavalintaisella ohjelmalla. Virallisia kilpailuja järjestetään yli 8-vuotiaille. Keväisin kilpaillaan vapaaohjelmalla ja syksyisin välineohjelmalla. Kilpailuväline vaihtelee ikäluokittain.

Joukkuevoimistelun kilpailuohjelma sisältää mm. vartaloliikkeitä, tasapainoja, hyppyjä ja liikkuvuusliikkeitä. Ohjelman liikkeet tulee suorittaa jatkuvina sarjoina. Liikesarjat sommitellaan yhteen musiikin kanssa, jolloin ohjelmasta muodostuu taiteellinen kokonaisuus. Suorituksen arvioinnin suorittaa tuomaristo, joka koostuu kolmesta eri tuomaristosta.

Lisää tietoa lajista löytyy voimisteluliiton nettisivuilta. http://www.voimistelu.fi/